Services

Een energiek employer
brand voor Fluvius

Klant

Netbedrijf Fluvius - actief in alle Vlaamse steden en gemeenten - bouwt en beheert de distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering en warmte én beheert de gemeentelijke openbare verlichting.

Uitdaging

Fluvius helpt mee de energietransitie mogelijk te maken. En daarvoor zijn er veel nieuwe (technische) profielen nodig. Concreet: 500 nieuwe collega’s tegen 2025.

Aanpak

Een vernieuwde employer brandingstrategie.


Startpunt

Een goed verhaal is het halve werk

Fluvius zoekt volk. Véél volk. En de organisatie vist daarvoor in een populaire talentvijver: die van administratieve en technische profielen en IT & data-experts. Om op die krappe arbeidsmarkt jobzoekers te bereiken én te overtuigen, is een sterk employer brand dus essentieel.

Dat werkgeversmerk moet aantrekkelijk en onderscheidend zijn om boven het maaiveld uit te steken. Wat maakt van Fluvius een goede werkgever? Wat is er nu precies zo uniek aan een job bij Fluvius? Wat biedt Fluvius, dat andere organisaties ontbreken? Vragen die – in de huidige war for talent – niet onbeantwoord mogen blijven.

Focusgroepen

Rond de tafel met Fluviussers

De antwoorden haalden we bij de bron: huidige werknemers van Fluvius. Want een sterk employer brand is niet alleen aantrekkelijk en onderscheidend, het is in de eerste plaats waar. We spraken met 28 Fluviussers over de troeven van hun job. Dat deden we in focusgroepen met 6 functiegroepen, van techniekers tot administratieve profielen, en divers qua leeftijd, senioriteit en gender.

In elk gesprek zoomden we in op 5 aspecten van werken bij Fluvius: de jobinhoud, de voordelen, het merk Fluvius, de cultuur en de groeimogelijkheden. De uitkomst bundelden we in een rapport.

Mockup focusgroepen fluvius

Doorvertaling naar EVP

2 clusters, 2 EVP’s

En die uitkomst was glashelder: niet één troef wordt als belangrijkste beschouwd door alle Fluviussers. In tegendeel: er zijn enorme verschillen in de antwoorden, afhankelijk van de functie die iemand vervult.

Dat is niet onlogisch: wie een administratieve rol heeft – en dus op kantoor vooral denkwerk verricht – heeft een andere werkervaring dan wie op een werf aansluitingen legt. En jobzoekers voor de diverse functies verwachten ook andere zaken van een werkgever.

Al die mensen met één verhaal aanspreken, zou onzinnig zijn. Veel relevanter – in lijn met de realiteit – is om met 2 clusters te werken:

  • Beide clusters bestaan uit functieprofielen die gelijkaardige aspecten zoeken in een werkgever.
  • Beide clusters hebben hun eigen kernelementen en daarmee ook een uniek EVP. Voor de ene cluster zijn voornamelijk de uitdagende jobinhoud en vele groeimogelijkheden van belang. Voor de andere staan de fijne werkcultuur en het mooie voordelenpakket centraal.

Met de splitsing naar 2 EVP’s vermijden we generieke employer branding-content, en brengen we in plaats daarvan gerichte communicatie, die specifiek geënt is op de troeven die jobzoekers belangrijk vinden.
Louise Haspeslagh strateeg bij com&co
Naar de praktijk

Strategie in actie

  • We (her)schreven vacatures op basis van de nieuwe EVP’s en benadrukten telkens de waarden voor de specifieke doelgroep.
  • We ontwikkelden een vacaturetemplate per functiegroep, volledig toegespitst op de kernwaarden voor die groep. Zo kunnen recruiters en backoffice-medewerkers efficiënt zelf nieuwe vacatures schrijven.
  • We ontwikkelden de campagne ‘Jouw next-level job’ om technische profielen aan te werven. Een visueel en inhoudelijk onderscheidende campagne waarmee we aandacht trekken én overtuigen om voor Fluvius te kiezen.

Een prangende vraag over onze