Jan De Nul en delaware. Twee totaal verschillende bedrijven – één gemeenschappelijke uitdaging: broodnodige technische profielen vinden, werven en behouden in de ongure arbeidsmarkt met duizend-en-een kapers op de kust. Allebei slagen ze daar met verve in. Hun geheime wapen? Een ijzersterk employer brand dat strategisch én tactisch boven het maaiveld uitsteekt.
In deze aflevering
Seizoen 4 van onze podcast b2b earlybirds aftrappen met 2 topgasten én een behoorlijk brandend vraagstuk? Voor de gelegenheid nam Jonas com&co’s employerbrandingexpert Stefanie onder de arm als co-host van deze aflevering.
Hun geheime wapen: een ijzersterk employer brand
Jaar na jaar slagen zowel Jan De Nul als delaware erin om honderden technische profielen aan te werven. Ook al is de vraag naar die felbegeerde professionals structureel hoger dan het aanbod.
Naast bewonderenswaardige rekruteringscijfers, hebben deze bedrijven nog minstens één ding gemeen: een ijzersterk employer brand dat strategisch én tactisch boven het maaiveld uitsteekt.
Daar moesten we het fijne van weten. Want: in de beperking toont zich de meester – en daar kunnen andere bedrijven ongetwijfeld een pak van opsteken. In deze aflevering bespreken we:
- waarom employer branding een strategische prioriteit is,
- de onderschatte voordelen van een sterke Employer Value Proposition,
- waarom ‘authenticiteit’ hét codewoord is voor … alles,
- hoe je een werkgeversmerk bouwt op de lange termijn,
- én consistent inzet voor rekrutering op de korte termijn.
We kunnen allemaal klagen dat er niet genoeg STEM-profielen zijn. Maar als werkgever draag je mee de verantwoordelijkheid om dat aantal op te krikken.
Van de onmisbare kenmerken van een duurzaam EVP over onder- en overschatte rekruteringskanalen tot de wonderen van een ‘goeie fond’ en kruisbestuiving: Katrien en Silke gooiden het ene inzicht na het andere praktijkvoorbeeld op tafel. Notitieboekje bij de hand?
Veel kijk- en luisterplezier!
PS Voor de aandachtige luisteraars: vrees niet, je oren zijn perfect in orde. Op een drietal momenten in de aflevering zit er (letterlijk) een kink in de audiokabel. Ja hoor, er zijn anno 2025 nog dingen die zelfs AI niet kan oplossen. Laat het vooral de pret niet bederven.