Haal meer uit de zomer: 5 taken die je nu kan doen, met impact op de lange termijn

Door

Collega’s, leveranciers en klanten maken zich klaar om op hun zomerzij te gaan liggen in het malse gras of op een tropisch strand – of ze liggen er al. De zomer luidt in veel bedrijven een luwere periode in. Dagdromen dan maar? Integendeel: maak van de gelegenheid – en de tijd – gebruik om je te onderscheiden van je in slaap gedommelde concurrenten.

1. Stoom je duurzaamheidscommunicatie klaar voor een Indian Summer

Nu de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) met rasse schreden dichterbij komt, zou je het bijna vergeten: duurzaamheidscommunicatie is veel meer dan rapportering.

Wat doe je beter niet? Je lanceerde je duurzaamheidsrapport waarschijnlijk ergens tussen maart en juni, en dacht dan ‘Oef, daar zijn we weer voor een jaartje van af.’ Chillmodus: aan. Intussen laat je je doelgroepen die moeilijk hun weg naar het rapport vinden in de kou staan. Denk dan aan je eigen medewerkers, jobkandidaten, klanten, het grote publiek en anderen.

Wat doe je beter wel? De rust van de zomerperiode gebruiken om de boodschappen, verhalen, projecten, prestaties ... uit je kersverse rapport te vertalen naar andere vormen van duurzaamheidscommunicatie. Die content kan je dan lanceren in een strak nazomerplan.

Weet je daarin uit te blinken met authentieke, creatieve en transparante content in mensentaal, dan maak je je merkverhaal écht buitengewoon relevant.

2. Blaas een frisse wind door
je employer branding-materiaal

De zon schijnt (🤞), een gezellig terrasje hier en daar, collega’s die opgeladen terugkeren van vakantie … Er is geen beter moment om je voorraad medewerkersfoto’s en -verhalen te spijzen dan tijdens de zomermaanden.

Zo heb je meteen vers voer voor nieuwe rekruteringscampagnes, die long overdue update van je jobsite of om je sociale media een persoonlijke touch te geven.

Voor dat laatste mag het allemaal best wat minder afgelikt. Gun de buitenwereld een blik achter de schermen met ‘quick & dirty’ smartphonevideo’s, -foto’s en een occasionele gif of meme. Hoe trotseren jullie hittegolven (of druilerige dagen) op de werkvloer? Wie komt steevast zonder stem terug van Pukkelpop? En welke barmhartige Samaritaan staat in voor de toevoer van Cornetto’s?

De zomer brengt vast iets contentwaardigs met zich mee. Het ideale tussendoortje voor zij die wel in een hangmat liggen, en bovendien een ideale basis voor een format over ‘het leven zoals het is’ in je employer branding.

Plan je in het najaar nieuwe aanwervingen?

Weet dan dat je met een straf werkgeversmerk – met dito employerbrandingstrategie – beduidend minder campagne-inspanningen nodig hebt.

Vertel consequent een authentiek verhaal, netjes gebreid rond je Employee Value Proposition (EVP) en aangezwengeld door creatieve content die je bedrijfscultuur, werkgeversvoordelen, jobinhoud etc. overtuigend – én geloofwaardig – in de verf zet.

Met zo’n always-on-aanpak trigger je jobkandidaten, euh, always, in plaats van enkel tijdens losse wervingscampagnes.

3. Neem je brand story
eens grondig onder de loep

Je brand story – of strategisch narratief – geeft richting en kleur aan al je communicatie, van duurzaamheidscontent over marketing tot corporate en interne communicatie.

Eva Careel (Barco) tijdens onze b2b earlybirds
We wilden onze merkbekendheid verhogen. Maar als we intern vroegen 'Wie is Barco eigenlijk?', dan kregen we altijd een ander verhaal te horen.

Heeft jouw bedrijf één helder kernverhaal gedefinieerd dat de complexiteit van je business vat én waarmee je zowel het hoofd als hart van je doelpubliek beroert? *oorverdovende stilte*

No worries, we zetten je op weg met 4 bouwstenen, 4 best practices en een razend interessante aflevering van b2b earlybirds.

4. Zit je al op een berg sterke content?
Tijd om te repurposen!

Waarom het warm water heruitvinden? Elke dag opnieuw een fantastisch idee from scratch uitwerken is niet alleen vermoeiend, het is ook niet nodig. Door bestaand materiaal slim te recycleren, creëer je met weinig moeite een nieuw, waardevol stuk.

Content die zich het beste leent om te repurposen, is:

  • je hoogst scorende content: check in het rapport ‘Pages and screens’ in Google Analytics welke blogs de meeste views en een mooie gemiddelde engagement time optekenen. Daarvan weet je al dat je doelgroep ze interessant vindt. De kans is dus groot dat die stukken het opnieuw goed zullen doen.
  • evergreen content: dat is content die blijvend interessant is voor je doelgroep en niet (snel) veroudert. Schreef je bijvoorbeeld vorig jaar een gids, stappenplan of een case die nu nog steeds relevant is? Perfect om nog eens onder de aandacht te brengen.

Let wel: een verouderde blogpost een flitsende titel geven en er een foto in plakken, is geen content repurposing, maar content revamping. Daarbij stof je een bestaand stuk simpelweg een beetje af.

Echte repurposing is ingrijpender. Je herverpakt je verhaal bijvoorbeeld in een ander format, schaaft het bij voor een specifiek kanaal of wijzigt de insteek om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Zo ga je van:

  • een reeks blogposts naar een trendrapport,
  • opmerkelijke cijfers uit een studie naar een infografiek,
  • een webinar naar videosnippets voor social,
  • je populairste blog naar een podcastaflevering,
  • een klantencase naar quotes voor je servicepages …

De ideale manier om meer uit je inspanningen te halen, oude content van onder het stof te halen en andere doelgroepen of kanalen aan te boren.

Tip: proactief repurposen

Content repurposing gebeurt vaak erg reactief: er valt een gat in de contentkalender, dus maken we gauw een infografiek op basis van een blogpost. Niets mis mee.

Maar nog beter is om proactief na te denken over de manieren waarop je één verhaal doorheen de tijd, funnel, en doelgroepen kan vertellen – voor de camera rolt of er een letter op papier staat. Zo stem je je creatieproces al van bij de start af op de diverse deliverables die je voor ogen hebt, en werk je nóg efficiënter.

5. Laat nieuwe ideeën opborrelen

Als het warm is en je inspiratie wat is opgedroogd, heb ik hier drie manieren om waardevolle contentideeën te verzamelen.

1. Contact met klanten

Als je weet waar je publiek écht van wakker ligt, definieer je makkelijker topics waarrond je gericht content kunt uitwerken.

Trek je botten aan en interview deze zomer een aantal klanten, vraag gericht om feedback of ga eens wat vaker langs bij je salescollega’s. Zij staan met één voet in de interne keuken van je klanten en horen zo hun noden, twijfels en lovende – en minder lovende – woorden.

2. Contact met collega’s

Binnen elke organisatie zit een schat aan kennis verspreid die nuttig en bruikbaar kan zijn voor je klant.

Spits je oren aan de lunchtafel, verzamel extra duiding bij een interne mijlpaal, of lanceer een laagdrempelige rondvraag via een Google Form, bijvoorbeeld. Dan krijg je als het even meezit uit verschillende hoeken relevante topics aangereikt.

3. Een brainstorm

Topics opgelijst? Tijd om ze te omringen met creatieve campagnes, die je bedenkt in – jawel – een brainstormsessie. Hou je ideeënwaterval nog heel even voor jezelf, bereid je sessie eerst grondig voor. 3 tips:

  • Pak het strategisch aan.
    Heb je je doelgroep helder voor ogen? Zet dan je contentdomein scherp – op basis van de alom gekende content sweet spot: de overlap tussen jouw expertise en de vragen en noden van je prospect. En voer alvast een SEO-onderzoek uit om cijfers te koppelen aan je thema’s en topics.
  • Bepaal wie je uitnodigt.
    Het mantra ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ gaat hier niet op: met twee à vier gewillige personen kom je tot meer resultaat dan met pakweg tien deelnemers.
  • Brief je medebrainstormers, zodat de geesten opgewarmd zijn. Maak de vraagstelling zo eenvoudig en duidelijk mogelijk: concreet maar met voldoende ruimte voor creativiteit. En spreek bijvoorbeeld af dat iedereen minstens een vijftal ideeën meebrengt.

Subject matter experts? Zet hen in de kijker.

Krijg je waardevolle input van vakexperts in je bedrijf voor een gespecialiseerd stuk, een opinie, een interpretatie van een studie?

Vermeld hen met naam en toenaam als (co)auteurs van je content, en overweeg om pagina’s toe te voegen aan je website met auteursbio’s: hun achtergrond, vakgebied, links naar de content waaraan ze hebben bijgedragen en LinkedIn-profielen. Waarom?

Ere wie ere toekomt, maar ook: om in de gratie te vallen van de Google-goden. Ooit al gehoord van EEAT? Dat is geen hippe lunchspot in Gent, wel een set criteria waarmee Google de kwaliteit beoordeelt van content. Een hoge score leidt tot een hogere positie in de zoekresultaten, en dus tot een grotere kans op organisch verkeer.

Kort samengevat staat EEAT voor:

  • Experience: De mate waarin de auteur praktijkervaring heeft met het onderwerp.
  • Expertise: De kennis en vaardigheden van de auteur op het betreffende gebied.
  • Authoritativeness: De reputatie van de auteur, de website en de inhoud.
  • Trustworthiness: De mate van betrouwbaarheid en transparantie van de informatie.

Zie het als een tegenbeweging tegen alle al dan niet automatisch gegenereerde (prut)content die welig tiert op het internet. EEAT helpt Google gebruikers kwalitatieve, betrouwbare info voor te schotelen – zoals die van de vakexperts in jouw bedrijf. Hun real-life inzichten en ervaringen kunnen trouwens nooit zomaar uit AI rollen. Plak je er een gezicht op, dan wordt je content bovendien meteen een stuk persoonlijker én zullen je (co)auteurs sneller geneigd zijn de bedrijfscontent te delen met hun netwerk.

Meer inspiratie nodig?

We zijn ijverig vandaag. Wat dacht je van:

We zijn maar een telefoontje, e-mail of contactformulier van je verwijderd.